duminică, 11 martie 2012

USA - East Coast


Revenind de curând în SUA, mi-am amintit de vizita de acum patru ani, la Princeton, NJ. Prima impresie, foarte puternică, mi-am făcut-o pe aeroportul Newark, un aeroport mai puţin cunoscut al New-York-ului. M-a întâmpinat un cer perfect, albastru, un aer cald (era februarie) şi foarte curat, nicidecum smogul de NY la care mă aşteptam. De fapt, nu este nimic ciudat, fiind pe coasta Atlanticului unde sunt în permanenţă curenţi de aer. Aeroportul era mare, destul de liber, formalităţile s-au făcut rapid - excelent!

Mă aştepta fratele meu, cu care am mers, cu maşina (greu în SUA fără maşină!), direct la Princeton. Autostrăzi largi, reguli de circulaţie respectate - chiar şi limitele de viteză! Universitatea Princeton are un campus foarte mare şi cu clădiri răsfirate, cu multă verdeaţă (vara, eu am prins ceva zăpadă) - nu degeaba New Jersey este ”garden state”.



Orăşelul este mic şi destul de pitoresc aşa, prosper, cu casele tipic americane, cu restaurante de multe feluri...

Am fost şi într-o vizită la New York, într-o zi, apoi în alta am mers doar eu pentru a face nişte cumpărături de electronice. Trenul Princeton - NY nu e cine ştie ce, dar este punctual şi îşi face treaba - tren de navetişti. New Yorkul m-a impresionat, mi-a dat un sentiment ciudat să umblu printre zgârie-norii de acolo. Venit dintr-un Bucureşti destul de haotic şi stresant, mi-am dat seama că se poate şi mult mai stresant - cred că m-am simţit ca un ţărănuş venit pentru prima oară în capitală. Am făcut poze, am urcat pe Empire State Building (nu trebuie ratat, priveliştea este extraordinară), am văzut nişte manifestanţi kosovari, am mâncat la Subways...

Metroul newyorkez este şi el impresionant - fără reţeaua de metrou este greu de imaginat cum ar funcţiona un oraş cu o asemenea densitate de locuinţe şi birouri. Am văzut Ground O (zona era deja îngrădită pentru noua construcţie), Wall Street, am mâncat la un restaurant românesc şi am mers cu o şalupă pe lângă Statuia Libertăţii. Merită vizitat Met-ul (Metropolitan Museum)! Ne-am rătăcit, noaptea, prin Harlem, a fost un pic riscant dar nu s-a întâmplat nimic.

Am făcut o vizită de o zi şi la Washington. Am fost în primul rând uimit de faptul că se putea ajunge cu maşina până lângă Casa Albă, se putea parca relativ aproape (asta după câţiva ani în Italia în care mă obişnuisem cu interdicţiile de trafic prin centrele oraşelor). Apoi, distanţele sunt enorme, aşa că ziua nu ne-a ajuns decât ca să vedem pe-afară punctele esenţiale pentru turişti: Casa Albă, Capitoliul, monumentele lui Washington şi Lincoln. Singurul muzeu pe care l-am vizitat a fost ”National Air and Space Museum”, foarte bine dotat cu exemplare din istoria tehnicii aerospaţiale.


Per ansamblu, vizita în Statele Unite a fost foarte interesantă! Chiar dacă stilul de viaţă american nu prea mi se potriveşte, mi-au plăcut şi locurile şi bunăvoinţa şi solidaritatea oamenilor.



Un comentariu: